Proč posilovat, když chci zhubnout?

Posilováním vznikají svaly a je to fyzická aktivita, takže se tím hubne. Že jo?
No, ne…Takhle úplně jednoduché a přímočaré to není….
Ale není ani pravda, že k hubnutí stačí změnit jídelníček, dělat aerobní aktivitu a na posilování se můžu vykašlat.

Spousta lidí (většinou holek, žen a dívek) se snaží mít ploché břicho a zbavit se nechvalně známého „muffin topu“, „pneumatiky“, „madel lásky“ – prostě tuku v oblasti středu těla a boků. A tak denně dělají sklapovačky, prkno, a další cviky na posílení břišních svalů, aby vypadaly jako modelky z Victoria’s Secret. A ono to nefunguje.

Posilováním totiž vzniká svalová hmota. Posilování břicha vám ale nijak nezaručí odbourání tuku v oblasti břicha. Pokud fyzickou aktivitou spalujete tuk, odbourává se víceméně rovnoměrně z celého těla a ne pouze tam, kde se zatěžují svaly. A při aktivitě trvající kolem 10 minut vaše tělo s odbouráváním tuků ani nezačne. Pokud tedy cvičíte denně série typu „30 denní výzva pro pekáč buchet“, vaše svaly se sice zpevní a zesílí, s vrstvou tuku nad nimi to ale pravděpodobně ani nehne.

I přes to je posilování pro zdraví vašeho organismu velmi důležité a velmi napomáhá hubnutí.

Jakto?man-461195_1280

Že je zdravé udržovat si svaly v dobré formě je asi naprosto zřejmé. Svaly jsou společně s kostmi hlavní složkou pohybového aparátu, drží vás tak nějak pohromadě a zajišťují váš pohyb. Pokud máte svaly ochablé, hýbe se vám jednoznačně mnohem hůře. A bude se vám taky hůř chodit, stát nebo sedět v práci. Především pokud máte nedostatečně zpevněný střed těla, budou vás nejen bolet záda, ale špatný postoj těla může vést i k nesprávné funkci vnitřních orgánů.

Jak ale svaly ovlivňují hubnutí?

Pro vysvětlení je nutné vědět, že hmota vašeho těla se dělí na takzvanou „aktivní“ a „pasivní“.

Pasivní tělesná hmota je jednoduše řečeno tuk. Je to hmota těla, která má pouze zásobní funkci. Určité množství pasivní tuku je organismus a jeho funkci z fyziologického hlediska nezbytné. Jenže tuková hmota sama o sobě nic nedělá, jen tak si leží v podkoží, případně okolo orgánů a proto jí říkáme pasivní.

Mnohem zajímavější je aktivní hmota. Do ní se řadí vnitřní orgány, kosti, a především svaly. Všechny tyhle složky organismu totiž nějak pracují. A pro svojí práci potřebují energii. A spotřebě a přeměně energie pomocí této pracující – a tedy „aktivní“ hmoty říkáme metabolismus. (Tady je dobré si uvědomit, že i když „nic neděláte“, vaše orgány stále pracují a potřebují na to celkem dost energie).

Samozřejmě nelze moc dobře ovlivnit, kolik energie spotřebuje vaše ledvina, nebo plíce. Celkem snadno můžete ale regulovat množství svalové hmoty ve vašem organismu. Posilováním. A čím více svalové hmoty máte, tím více energie tahle hmota potřebuje na svojí práci. Takže existuje celkem jednoduchý vztah –> více svalů –> více spotřebované energie –> rychlejší spalování = rychlejší metabolismus.

Velmi zjednodušeně:

Zatímco tuk se vám v organismu jen tak líně válí, svaly makají. Jestliže máte v těle samý tuk, nadbytečnou energií přijatou z jídla podpoříte jeho zásoby. Naopak pokud máte svaly, přijatou energií je nakrmíte a oni jí spotřebují ke svojí práci (pohybu) a na svojí regeneraci.

weights-646502_1280
Děvčata a chlapci, vzhůru do posiloven!!

One comment

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s