Zázračné pohanské zrní

 

Slovo pohanka na některé lidi působí jako nejstrašnější nejtemnější zaklínadlo, způsobující okamžitou ztrátu chuti k jídlu. Spadá totiž do té kategorie potravin, které si představují jako nechutné bio-zrní, ničivou zbraň všech éterických hipíků a šílených hubnoucích alternativců se svítícími čakrami a batikovanými tílky. A takovému jídlu je potřeba vyhýbat se obloukem.

Zavrhovat pohanku z neznalosti a kvůli předsudkům by byla samozřejmě škoda.Pohanka bývala v Čechách tradičním pokrmem, byť, jak název napovídá, byla do střední Evropy rozšířena s invazí Turků (tedy pohanů).

Jedná se o takzvanou pseudo-obilovinu – tzn. stejně jako obiloviny produkuje moučná semena, ale botanicky mezi obiloviny nespadá. A proto má jako potravina stejné využití jako třeba pšenice a k tomu spoustu nutričních výhod navíc. Zásadním rozdílem oproti obilovinám je, že pohanka neobsahuje lepek, mohou jí tedy konzumovat všichni, kterým jeho trávení dělá potíže.

Proč je pohanka tak zdravá?pohanka

Z nutričního hlediska je pohanka především zdroj sacharidů (asi 75% celkové hmotnosti), má ale kupodivu i vysoký podíl bílkovin (asi 10%). Z esenciálních aminokyselin obsahuje především L-lysin, který je stejně jako ostatní aminokyseliny nutný pro stavbu svalů, správnou funkci imunitního systému nebo hojení ran. Kromě toho se L-lysin používá pro léčbu oparů,  napomáhá jejich hojení i dalšímu šíření.  Stravitelnost bílkovin z pohanky ale bohužel není příliš vysoká, kvůli obsahu inhibitorů proteáz a taninu, prostě chemických látek produkovaných rostlinami, které zabraňují správnému vstřebávání.

V pohance nenajdeme téměř žádné vitaminy, naopak je bohatým zdrojem minerálních látek, především zinku, magnesia a fosforu. Dále pohanka obsahuje jednu zdraví velmi prospěšnou látku – rutin (vitamin P).

Tahle zázračná látka podporuje správné prokrvení orgánů, pevnost cév, zabraňuje vzniku křečových žil, předchází  krvácení z nosu a podlitinám – prostě má celkově pozitivní vliv na cévní systém.

Rutin se ale ničí při teplotách nad 80 °C, proto pokud budete pohanku vařit, jeho pozitivní
účinky vás minou. Kromě toho semena pohanky obsahují rutinu poměrně málo. Nejvíce ho naleznete v zelených částech rostliny, tzn.  ve stonku, listech nebo květech. Čerstvou pohankovou nať ale v obchodech asi jen tak neseženete. Prodává se sušená, vhodná na pohankový čaj, ale tam nastává úplně stejný problém jako u semen – varem se rutin zničí.

 

buckwheat-kvetoucí
Nejvíce rutinu naleznete v zelených částech rostliny

Pokud jste tvořivý a máte rádi, když vám něco nového vzniká rukama, doporučuji
vypěstovat si pohankovou nať doma. Stačí k tomu nechat naklíčit neloupaná semena (pozor! semena která se kupují k přímé konzumaci, jsou loupaná – viz dále) a udržovat je v dostatečné vlhkosti v mělké hlíně nebo na vatě. Postup by měl být úplně stejný jako například při klíčení řeřichy. Sama se ale na pěstování pohanky teprve chystám, takže prozatím nemůžu poradit žádné tipy a triky.

Jakou pohanku koupit?

Obyčejná loupaná pohanková semena určená ke kuchyňské úpravě najdete v každém větším obchodě. A jako u všech potravin, i tady existují rozdíly v kvalitě. Zásadně se liší především pohanka loupaná mechanicky a loupaná tepelně. Rozlišit se dají na první pohled – mechanicky loupaná je světle zelená, tepelně loupaná má spíše hnědé odstíny. Rozdíl je i v chuti a především v obsahu prospěšných látek a enzymů. Při tepelném loupání se semena vystavují změnám tlaku a teplot, aby se slupka snadno oddělila, je to nejrychlejší a nejlevnější způsob, může při něm ale dojít k znehodnocení látek v semeni. Naopak mechanické loupání se provádí za studena, je tedy šetrnější, ale také technicky náročnější, což se projeví na ceně pohanky, rozdíly jsou ale v řádech korun. Tedy čím zelenější, tím lepší 🙂

Výrobky z pohanky

V posledních letech u nás, podobně jako jinde ve světě (i když s tradičním zpožděním), stoupá zájem o alternativní stravování, mezi které patří i bezlepková dieta, a to i u lidí, kteří netrpí nesnášenlivostí lepku nebo celiakií. Proto i v běžných hypermarketech najdete čím dál tím více produktů s označením „gluten free“ a mezi nimi i výrobky z pohanky a pohankové mouky. Můžete tak sehnat pohankové těstoviny, chléb, sušenky ale i pohankové křupky nebo sekanou. Jíst pohanku je prostě trendy a to se promítá i v ceně zmíněných výrobků. Přitom půl kilový pytlík obyčejné pohanky koupíte za 30 korun a ze všech zmíněných výrobků to bude nejspíš ta nezdravější varianta. Pokud pohance fandíte, stejně jako já, doporučuji nepodlehnout reklamě – většinu věcí z pohanky, které si můžete koupit pod značkou „zdravá výživa“ si můžete levněji připravit sami doma.

3 comments

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s