Naučte se nakupovat – lekce 1

Pokud se chcete začít zdravě stravovat, musíte se nejdřív naučit zdravě nakupovat…
Zní to jednoduše – jít do obchodu umí přece každý! Ale jaké potraviny vybrat, jak v moři
výrobků poznat, které jsou ty skutečně vhodné? Ač se to nezdá, cesta samoobsluhou může být tím nejzrádnějším úsekem na vaší pouti ke zdravějšímu životnímu stylu.
V tomhle příspěvku se pokusím shrnout pár nejzákladnějších věcí, vše se sem ale určitě nevejde a pravděpodobně bude brzy následovat lekce nakupování číslo dvě 😉

retro-1291745_1920Naučte se dělat nákupy

Pokud máte doma věčně prázdnou lednici (nebo jí v horším případě nepoužíváte vůbec), pravděpodobně to znamená, že většinu jídel jíte někde za pochodu, když už hlady šilháte. Prostě koupíte něco, co je zrovna ve stánku po cestě do práce nebo z práce. Cestou domů si vzpomenete, že vás doma nic k jídlu nečeká, tak se stavíte ve večerce pro chleba, paštiku a dvě rajčata. A to se rozhodně nedá označit za racionální zdravé stravování. Když doma kvalitní a zdravé jídlo nemáte, logicky ho ani nebudete jíst. Proto se musíte naučit chodit pravidelně nakupovat potraviny.

Plánujte

Vyrazíte nadšeně do supermarketu s vidinou lepšího a zdravějšího života, nakoupíte quinou, chia semínka a řapíkatý celer -protože to je přeci to zdravé! Doma pak hladový svůj nákup vybalíte a zůstanete akorát smutně stát – co teď s tím? Ochutnáte syrový řapík celeru, znechuceně se zašklebíte a půjdete si koupit do nejbližší restaurace čínu k večeři. Kde se v tomhle příběhu stala chyba? Musíte si nakoupit potraviny, ze kterých skutečně můžete vytvořit nějaké jídlo. V prvním kroku se musíte zamyslet, co všechno vlastně potřebuje – jíst bychom měli 5-6 x denně. Musíte něco snídat, něco svačit, něco obědvat a večeřet. Každé jídlo by mělo obsahovat všechny 3 základní makroutrienty (bílkoviny, cukry, tuky). Nesmíme zapomínat ani na ovoce a zeleninu. A to už nám dává celkem dobrý mustr a návod na to, co by nemělo chybět v našem košíku. Teď ho stačí naplnit konkrétními potravinami. Před cestou do obchodu naplánujte, co byste chtěli během následujících dnů jíst a vařit. Pokud chcete například začít jíst výše zmíněná chia semínka, kupte si k nim taky jogurt a nějaké ovoce. Recept na quinou a řapíkatý celer si najděte ještě před tím, než si obojí koupíte. Dopředu se zamyslete, na jaká jídla máte chuť a co je k nim všechno potřeba. Nákup, stejně jako váš jídelníček, musí dávat smysl jako celek – jedno je totiž odrazem druhého. Pak si samozřejmě sepište seznam, ať půlku toho nezapomenete.

Napiště si seznamShop2

Seznam je důležitý nejen pro to, abyste nezapomněli, co potřebujete. Se seznamem v ruce budete mít v obchodě jasný cíl a vaší pozornost nebudou odvádět nezdravé zbytečnosti. Čím delší dobu v obchodě strávíte, tím spíš vás nachytá reklama na něco, co jíst nechcete a nepotřebujete.

Co konkrétně zařazovat do nákupního seznamu

Nabídka potravin je v dnešní době neskutečně rozsáhlá a rozmanitá a všichni výrobci se nás
snaží přesvědčit, že právě jejich výrobek je ten nejlepší a nejzdravější. Zorientovat se tedy není úplně jednoduché, proto se všechny „DOS“ a „DON’TS“ výběru potravin určitě nevejdou do tohohle příspěvku. Platí ale základní pravidlo – čím méně zpracovaná potravina, tím lépe.  Obloukem se vyhněte všem předpřipraveným omáčkám,
instantním pytlíkům a dalším polotovarům. Nakupujte hlavě základní suroviny – ovoce, zeleninu, luštěniny, brambory, ořechy…To, co samo vyrostlo, je vždycky správná volba. Do zdravé stravy ale patří i pečivo, mléčné výrobky, těstoviny a v omezené míře uzeniny a dalšíShop1 produkty, které prošly složitějším výrobním procesem. Tam vždy používejte selský rozum – dávejte pozor, ať je v nich jen to, co tam nutně patří. Špagety mají být z mouky a jogurt z mléka – skutečně nemusí obsahovat škorb, barvivo, cukr a zvýrazňovač chuti. A to platí pro všechny potraviny. Vždy proto čtěte složení.

Nakupujte najedení

Nikdy nechoďte do obchodu s potravinami hladoví. Pokud budete mít mezi regály plnými potravin hlad, bude vás honit mlsná a podvědomě budete nakupovat vysoce sladké a tučné- čili povětšinou nezdravé, výrobky. Vždycky s sebou mějte proto malou zdravou svačinu, ať zbytečně nehladovíte a nenakoupíte něco, co vlastně ani nechcete.

Tak hurá do obchodu!

 

 

 

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s