Proč nemůže fungovat dieta Štefana Margity

Je lepší mléčná dieta, tukožroutská dieta, nebo jídelníček Jennifer Aniston? Aneb vytlučte si už jednou pro vždy tyhle nesmysly z hlavy…

Když jsem byla mladší, moje maminka byla typickou konzumentkou „časopisů pro ženy“ typu Vlasta nebo Žena a život. Pod vlivem těhle volnočasových slátanin se z ní stala takzvaná typická „dietářka“ = neustále zkoušející nové zaručené recepty na štíhlou postavu. Proto si z dětství pamatuji, jak nám na barevných magnetkách na lednici hned vedle navštívenek od lékařů visela dieta Štefana Margity. Jestli náš známý operní pěvec doporučoval k snídani grapefruit, nebo černou kávu, to už si napamatuju. Ale i tak vám z fleku můžu říct, že tahle dieta u mojí mamky nezafungovala  a nebude fungovat ani u vás. Stejně jako mléčná dieta, dieta Jennifer Aniston nebo jakékoli jiné zpěvačky nebo herečky.

Jak to můžu s takovou jistotou tvrdit? 

Pokud Štefan na své dietě zhubl, tak palec nahoru a dobře pro něj. Vy ale nejste on – vaše „dieta“, tedy váš jídelníček, by se měl odvíjet od nároků vašeho vlastního těla. To, kolik energie vaše tělo potřebuje a z jakých živin by ji mělo získávat záleží na vašem pohlaví, věku, váze a aktivitě. Prostě a jednoduše – pokud jste ženská s 65 kily, nemůžete jíst to samé, co devadesátikilový chlap. Stejně tak když máte nadváhu a chcete vypadat jako vaše kolegyně v práci, která nosí velikost XXS, není dobrý nápad začít jíst stejně, jako ona.

Zjednodušeně řečeno, čím je vaše tělo celkově větší (ať už do výšky, nebo do šířky), tím víc potřebuje energie. Veškeré vaše orgány a tkáně pracují a spotřebovávají živiny a energii, kterou dostáváte z jídla. A větší samozřejmě potřebujou víc. Jediná tkáň, která žádnou energii na svoji údržbu nepotřebuje, je tuk (to už zmiňuju v článku o posilování). Jenže už jenom tím, že ty kila navíc s sebou musíte všude tahat,  spalujete o krapet víc energie.

Jinou denní spotřebu energie má taky šestnáctileté nebo dvacetileté tělo, které se pořád vyvíjí, oproti dospělému třicátníkovi nebo padesátníkovi. A samozřejmě největší vliv má to, co přes den děláte – jestli jste osm hodin denně v kanceláři na zadku, nebo pobíháte po městě, případně taháte zboží někde ve skladu (pár slov o tom najdete i tady).

Proč je tohle všechno důležitý?! Na dietě chci přece zhubnout => čim menší příjem a větší výdej tim líp!

Bohužel, tuhle nesmyslnou představu si ještě stále ještě všichni nevymazali z hlavy. Pro zdravý jídelníček a tedy i smysluplné hubnutí je zásadní nejíst málo. Pokud se dostanete s příjmem energie pod to, co vaše tělo nutně potřebuje pro svoji funkci, už nepustí ani kilo navíc. Takže když mám 100 kilo a měřím dva metry a začnu jíst to co 50 kilová holka, nedám tělu dost energie, aby bylo schopné dělat ani základní procesy jako je myšlení, regenerace, tvorba protilátek atd. (tady by mohl být nekonečnej seznam všech fyziologickejch procesů, který tělo musí zvládnout, aniž o tom víte). Natož aby zvládalo nějaké to mučení v posilovně nebo na aerobiku. Takže za a) budete unavený a nemocný za b) vaše tělo se nezbaví ani deka tuku, protože „vidí“ jak ho trápíte a nebude se přece zbavovat posledních zásob co má, naopak co půjde, to si uloží. Že nejíte dostatečně poznáte jednoduše – máte prostě hlad.

Bohužel, většina skvělých super diet podle „téhle nebo tamté celebrity“ spočívá v krátkodobém extrémním snížení energetického příjmu. Pokud na takové dietě zhubnete, je to jenom ztrátou vody a v horším případě ztrátou svalové hmoty. A při první kostičce čokolády se nafouknete jak balon do dvakrát větší velikosti. Extrémy jsou vždycky špatně a za týden nebo čtrnáct dní prostě deset kilo nezhubnete…s tím se smiřte.

Abyste zdravě a trvale hubli, vaše dieta, tedy váš jídelníček, musí odpovídat nárokům vašeho těla a vašemu denního režimu. Nikdy není dobré přesně kopírovat stravovací plán někoho jiného. A zásadně a nikdy vám nepomůže držet extrémně nízkokalorické diety, založené na výrazných omezeních jídelníčku (viz třeba tukožroutská dieta, kdy jíte týden v kuse jenom polívku – koho to sakra vůbec napadlo? to je akorát tak trénink pro vaše ledviny).

Zdravá dieta musí být založená na vyváženém poměru živin, dostatečném příjmu energie a variabilitě potravin.

 

 

 

 

 

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s