Esenciální Aminokyseliny – cizí slova, kterých se nemusíte děsit

Kdo není v zásadách zdravého stravování úplný začátečník, ten už určitě o esenciálních aminokyselinách slyšel. Ale stejně jako kolem všeho, co se jídla a zdraví týká, tak i kolem aminokyselin koluje spousta bludů a traduje spousta mýtů. A proto je potřeba udělat si v tom jasno.

Aminokyseliny jsou látky, ze kterých se tvoří proteiny = bílkoviny.A bílkoviny, ty už všichni znáte, patří k základním živinám, které získáváme ze stravy a píšu o nich všude možně. Bílkoviny si každý spojuje hlavně s tvorbou svalové hmoty. Jenže ne nadarmo se bílkoviny označují taky jako „stavební kameny“ lidského těla. Oni totiž nejen svaly, ale prakticky úplně všechno, co má v našem těle nějakou funkci, je tvořeno z bílkovin (protilátky, trávicí enzymy, některé hormony, chuťové receptory…). Takže i když vám nejde zrovna o to, abyste byli pořádná korba, tak ty bílkoviny prostě potřebujete.

dsc_0718
Čočka i rýže jsou zdrojem esenciálnch aminokyselin. Recept na pečenou plněnou papriku s čočkou najdete tady na blogu.

 

Všechny bílkoviny jsou různě poskládány z dvaceti různých aminokyselin. Představte si to třeba jako stavebnici, ve které je každá aminokyselina jeden typ kostičky. Na různé funkce proteinů potřebujete různé kostičky. Když chcete z lega postavit domeček, stačí vám hranaté kostky, když ale chcete letadlo, už potřebujete speciální kusy, ze kterých uděláte křídla. Stejným způsobem si staví vaše tělo bílkoviny – různá funkce – různé kostičky – různé aminokyseliny. Proto potřebujete celou škálu aminokyselin – kompletní stavebnici.

Aminokyselinová stavebnice má tedy celkem 20 kostiček. Některé z nich si naše tělo umí vyrobit samo, osm jich ale  musí přijímat z potravy (v dětském věku jich nutné přijímat dokonce devět). A těm se právě říká esenciální – tedy prostě jenom cizím slovem nezbytné, nepostradatelné aminokyseliny.

Zvlášť velká pozornost se esenciálním aminokyselinám věnuje proto, že  teď  čím dál tím víc „frčí“ všechny možné alternativní směry stravování, především vegetariánství, veganství a vitariánství, které omezují příjem živočišných produktů.

„Pro získání potřebného množství všech esenciálních aminokyselin je podstatné rostlinné zdroje bílkovin kombinovat“

Obecně mají všichni zakódované, že zdrojem bílkovin je maso. Případně mléko, nebo vejce. To je sice pravda, jenže bílkoviny nenajdeme jenom tam. To už by totiž všichni  vegani dávno vyhynuli.Kromě živočišných bílkovin existují i rostlinné bílkoviny – pro kytky mají totiž proteiny stejně zásadní funkční význam, jako pro nás. Bílkoviny najdeme v největší míře luštěninách, v obilovinách, v rýži, pohance, jáhlech ale i v ořeších.  V menší míře potom i v zelenině, třeba v brokolici.

Proč to teda všichni tak řeší?! Lidské tělo nepotřebuje všech aminokyselin stejné množství – některé s mu hodí víc a některé méně. Pro jejich metabolismus – tedy jejich správně zužitkování v našem těle- není proto důležité jen to, že je přijímáme, ale i v jakém poměru je přijímáme.  Obecně se uvádí, že nejvhodnější zastoupení aminokyselin je ve vaječném bílku. Naopak rostlinám bohužel většinou nějaká ta aminokyselinka chybí – neboli je takzvaně limitní, je v dané potravině výrazně méně zastoupená, než by se nám hodilo. V obilovinách, rýži a ořeších je málo látky zvané lysin, v luštěninách je zase nedostatek methioninu (pro potřeby blogu samozřejmě trochu  zjednodušuju, přesné množství aminokyselin a jejich poměr v potravinách si lze dohledat – třeba tady  nebo tady). Z rostlinných zdrojů je nejvhodnější zastoupení esenciálních aminokyselin v konopném semínku. Jenže toho asi těžko budeme jíst tolik, aby to pokrylo nutný denní příjem bílkovin..

Co z toho vyplývá? Pokud vám někdo bude tvrdit, že z rostlinné stravy nebude mít vaše tělo dostatek všech  esenciálních aminokyselin, nevěřte mu. Oni tam totiž jsou, úplně všechny. Jen ne VŠUDE všechny. Takže opět platí – opakuju již v několikátém příspěvku- nejzásadnější je VARIABILITA. Prostě a jednoduše jíst od všeho něco – jenom rýže, nebo jenom čočka ke zdraví nestačí. Pro získání potřebného množství všech esenciálních aminokyselin je podstatné rostlinné zdroje bílkovin kombinovat. Nebojte se tedy některý zdroj bílkovin ze stravy vyřadit, pokud proto máte důvod, vždy si ale dbejte na to, abyste ho vhodně nahradili.

 

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s